SEZON 2012; KWIECIEŃ

28 kwiecień 2012

VI Rajd "Zbieramy Surowce Wtórne"

O godzinie 10.15 wyruszyliśmy na trasę ok. 15 km przez Obszary, Wodzisław, Radlin II, Głożyny do Radlina pod "Górniczą Strzechę gdzie była zlokalizowana meta VI Rajdu "Zbieramy Surowce Wtórne". Na mecie każdy z uczestników w ramach wpisowego otrzymał znaczek button 6 słodkich wafelek (lub 2 wafelki i napój ), kiełbasę i pieczywo. Podczas pieczenia kiełbas komisja konkursowa przystąpiła do ważenia przywiezionych przez uczestników surowców wtórnych. Po zważeniu wszystkich nastąpiło ogłoszenie wyników i wręczenie pamiątkowych statuetek dla najlepszej 10, która wyglądała następująco: Humaniuk Andrzej, Stolarz Jan, Głowacki Ryszard, Brzezina Eugeniusz, Włodarczyk Andrzej, Krause Dariusz, Mazur Alfred, Likos Paweł, Bazan Piotr i Lorenz Tadeusz. W rajdzie uczestniczyło 30 SOKOŁÓW.

tekst: komandor Bogdan Tytko; foto: Sławomir Gac, Andrzej Styrnol, Kamil Kłyza

26-29 kwiecień 2012

Opolszczyzna

Czterodniowa wyprawa na Opolszczyznę biegła zachodnimi i południowymi granicami województwa opolskiego z Brzegu do Kietrza, a zakończyła się w Raciborzu. Brali w niej udział Jacek, Zdzisław i Piotr. Był to drugi i ostatni etap "Rajdu Kolarskiego Dookoła Opolszczyzny", który w całości ukończyli Jacek i Zdzisław.
W czasie trwania rajdu na w/w odcinku zwiedziliśmy wiele historycznych miejsc i miast ziemi opolskiej, z ciekawymi zabytkami architektury sakralnej i świeckiej oraz licznymi walorami przyrodniczo-krajoznawczymi, m.in. Grodków, Otmuchów, Paczków, Głuchołazy, Prudnik, Głubczyce. W każdym z w/w miast zobaczyliśmy do dziś zachowane fragmentarycznie lub prawie w całości średniowieczne kamienne mury obronne z basztami i wieżami bramnymi. Paczkowskie obwarowania do dziś stanowią jedne z najlepiej zachowanych w Polsce fortyfikacji miejskich. Zobaczyliśmy także pięknie odnowione starówki z zabytkowymi ratuszami, kamieniczkami i kościołami, kamienne krzyże pokutne i liczne kapliczki.
Ponadto zwiedziliśmy Muzeum Gazownictwa w Paczkowie, które mieści się w starych budynkach gazowni wybudowanej w 1902r., która dostarczała gaz dla potrzeb miasta do połowy 1977r. Stanowi jedyny w Polsce obiekt, gdzie zachowały się w całości urządzenia do produkcji gazu miejskiego. W muzeum prezentowana jest także pełna gama różnorodnych urządzeń gazowych stosowanych w gospodarstwach domowych.
Podczas rajdu dopisała nam ładna pogoda, co przełożyło się na podziwianie pięknych widoków gór, lasów, łąk i kwitnącego rzepaku na polach. W promieniach słońca podziwialiśmy ośnieżonego Pradziada (1491m.n.p.m.) w Wysokich Jesionikach, szczyty Niskich Jesioników oraz Gór Opawskich jak i malownicze wzniesienia Płaskowyżu Głubczyckiego.

tekst: Jacek Antonowicz; foto: Zdzisław Górecki

22 kwiecień 2012

Witaj Wiosno - Rybnik Niewiadom

W dniu 22 kwietnia udaliśmy się do Rybnika Niewiadomia aby uczestniczyć w rajdzie "Witaj Wiosno 2012" organizowanym przez KTK Rybnik. Po przejechaniu ok 15 km zameldowaliśmy się na mecie usytuowanej na terenie zabytkowej kopalni "Ignacy". Po zapisaniu wzięliśmy udział w konkursach przygotowanych przez organizatorów z bardzo cennymi nagrodami. Po zakończeniu konkursów nastąpiło wręczanie nagród: zdobyliśmy puchar dla najliczniejszej drużyny rajdowej oraz prawie połowę nagród z konkursów. W rajdzie uczestniczyło 89 osób w tym 38 SOKOŁÓW.

tekst: prowadzący Bogdan Tytko; foto: Sławomir Gac, Kamil Kłyza

21-22 kwiecień 2012

Rajd Rowerowy - Dolina Morawicy

tekst i foto: prowadzący Grzegorz Kuczera

21 kwiecień 2012

V Zlot Oddziałów Województwa Śląskiego

21 kwietnia w sobotę wybraliśmy się do Sosnowca (Zdzisław, Jacek i Piotr), aby reprezentować naszą Komisję Turystyki Kolarskiej na "V Zlocie Oddziałów Województwa Śląskiego". Po prelekcji historycznej w sali MOSiR Niwka wyruszyliśmy na trasę rajdu. Wiodła ona przez: "Trójkąt Trzech Cesarzy", Katedrę Wniebowzięcia NMP, pomnik Jana Kiepury, Dworzec Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej, Cerkiew Prawosławną p.w. Wiery, Nadieżdy i Lubowi, Pałac Dietla i Zamek Sielecki. We wszystkich wymienionych punktach organizatorzy zadbali o przedstawienie wątka historycznego tych miejsc. Meta zlotu znajdowała się na terenie MOSiR Sosnowiec przy stoku narciarskim na Środuli. Tam czekał na nas gorący posiłek i rozegrano kilka konkursów. Pogoda jak i humor dopisywały tego dnia wszystkim.

tekst: prowadzący Zdzisław Górecki

21 kwiecień 2012

IV Rajd z Dalmatyńczykiem

komandor Andrzej Włodarczyk; foto: Sławomir Gac

9 kwiecień 2012

Mamy dwóch nowych Przodowników Turystyki Kolarskiej: Gac Bartosz i Grzybek Damian. Gratulujemy!

2 kwiecień 2012

VII Rajd Pamięci Jana Pawła II - Stodoły

Godzina dwudziesta; gromadzimy się na rybnickim rynku aby uczestniczyć w VII Rajdzie Pamięci Jana Pawła II. Rybnicki rynek pięknie przystrojony z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. W tak pięknej scenerii ustawiamy się do wspólnej fotki i ruszamy w drogę. Miejscowością docelową są Stodoły. Rowerzyści wzorowo przygotowani do drogi, prawidłowe oświetlenie, kamizelki i inne migające elementy z daleka sygnalizowały o naszej obecności na drodze. Mijamy Elektrownię Rybnik wraz z "Morzem Rybnickim", podziwiamy piękne nocne pejzaże. Pogoda nam sprzyja, piękne widoki rekompensują nam braki asfaltu w jezdni. Dojeżdżamy do domu w którym przed laty, bo w 1948r. przebywał młody ksiądz Karol Wojtyła. Gromadzi się miejscowa ludność z przedstawicielami Rady Dzielnicy, OSP, księża z parafii w Rudach i my: dwudziestu rowerzystów . Ksiądz prowadzący modlitwy, o godzinie dwudziestej pierwszej trzydzieści siedem poprosił o chwilę ciszy, aby każdy w milczeniu i zadumie wspominał wydarzenia sprzed siedmiu laty. Tradycyjnie odśpiewaliśmy pieśni Abba Ojcze i Barkę. Na koniec podziękowania za liczny udział w modlitwie wszystkim uczestnikom, szczególne podziękowanie niezawodnym rowerzystom z Radlina, i tym co dołączyli do nich. Korzystamy z poczęstunku jaki nam oferuje Rada Dzielnicy i OSP , gorąca herbata i batonik na wzmocnienie. Dziękujemy za okazaną nam życzliwość, zapewniamy o naszej obecności w przyszłym roku, ruszamy w drogę powrotną.

tekst: prowadzący Andrzej Styrnol; foto: Sławomir Gac

1 kwiecień 2012

Do Grodziska Gołężyców w Lubomii

Niedzielny poranek nie zachęcał do wycieczki rowerowej, temperatura 0 stopni, nocne opady śniegu, porywisty wiatr. Na miejscu zbiórki w Radlinie pojawiło się 6 turystów kolarzy - 4 Sokołów i 2 członków KTK z Raciborza. Celem wycieczki było grodzisko Gołężyców w Lubomi. Ze względu na trudne warunki dojazdu do grodziska - podmokły i zawodniony szlak, wybraliśmy centrum Lubomi. Podczas wycieczki zatrzymaliśmy się w Syryni przy krzyżu pokutnym, w Grabówce przy kamiennej polichromowanej figurze Św. Jana Nepomucena z 1738r., otoczonego dwiema lipami drobnolistnymi, z których lipa po prawej jest pomnikiem przyrody. Po dotarciu do centrum Lubomi zatrzymujemy się przy drewnianej kaplicy p.w. Św. J.Nepomucena z ok.1700r., wewnątrz której znajduje się polichromowana figura Świętego z XIXw. Przed kaplicą kolega Andrzej zrobił nam pamiątkowe zdjęcie. Kolejnym obiektem który zwiedziliśmy był neogotycki kościół p.w. Św. Marii Magdaleny zbudowany w 1886r. na miejscu poprzedniego drewnianego. Wewnątrz świątyni w nawie głównej i nawach bocznych znajdują się drewniane polichromowane ołtarze z obrazami i figurami świętych. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Św. Marii Magdaleny, natomiast w ołtarzu bocznym z lewej strony prezbiterium obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, a z prawej obraz Miłosierdzia Bożego. Po wyjściu z kościoła pożegnaliśmy kolegów z Raciborza i ruszyliśmy w drogą powrotną.